روشنگری درباره امامت

در پاسخ باید گفته شود:این احادیث از نوع خبر واحد و از نظر طریق و سند نیز سست و غیر قابل اعتمادند و این سستی و نادرستی در معانی آنها پیداست. با این وضع نمی توانند نه با اجماع معارضه کنند و نه با برابراهین و دلایل روشن الهی مقابله نمایند. افون بر اینکه اخباری با سندهای صحیح در معارضه ی با این اخبار وجود دارد که ناقلان آنها از نظر صاحبان آثار و نویسندگان معتبر،افراد ثقه و مطمئن هستندو دانشمندان شیعه و سنی و ناصبی به اجماع و اتفاق،آن اخبار را که متضمن خلاف محتوای این احادیثند نقل کرده اند.بنابراین به وضوح باعث بطلان اینها می باشند.

از جمله روایتی است از پیامبر(ص)که فرمود:"شما به یقین از سنت های پیشینیان خود وجب به وجب و ذراع به ذراع،متابعت و پیروی می کنید و حتی اگر به لانه سوسماری بروند شما از آنها پیروی خواهید کرد"گفتند:یا رسول الله!حتی اگر از یهود و نصاری؟فرمود:"هرکه باشد"4

پیامبر(ص) در آن بیماریی که از دنیا رفت،فرمود:"فتنه ها مانند پاره های شب تاریک  روی آورده و اول و آخر آن به هم پیوسته است و سرانجام آن بدتر از آغاز آن است"5

و در حجه الوداع به اصحابش فرمود:بدانید که خون ها و اموال و نوامیس و اَعراض شما بر یکدیگر حرام است چنان که امروز و در این ماه و در این شهرتانحرام است،بدانید!حاضران شما به غایبانتان برسانند،من شما را آگاه می سازم کهپس از من مرتد می شوید و به حال کفر برمی گردید،گردن یکدیگر را می زنید،آگاه باشید که من به راستی شاهدم و شما غائب!"6

و نیز آن گرامی به اصحابش فرمود:"همانا شما روز رستاخیز،پابرهنه و عریان محشور خواهید شد و مردانی از امت مرا خواهند آورد که آنها را در سمت چپ نگاه می دارند پس من می گویم:پروردگارا!اصحاب من!!خطاب می رسد:"همانا تو نمیدانی که آنها پس از تو چه کردند!از روزی که تو از آنها جدا شدی،مرتد شند و به دنبال خود برگشتند"7

و فرمود:"ای مردم!در آن بین که من کنار حوض کوثرم،ناگاه گروه هایی از شما می گذرید،در حالی که راه های شما جداست،شما را صدا می زنم،آی مردم به راه(راست)برگردید!منادیی از پشت سر ندا می دهد:آنها بعد از تو دگرگون شدند!پس من می گویم:هان در هلاکتند!در هلاکتند!"8

و فرمود:"چه شده است گروه هایی که می گویند:رسول خدا(ص)در روز رستاخیز سودی(به حال مردم)ندارد،آری به خدا سوگند من در دنیا و آخرت صله ی رحم دارم.ای مردم من پیش از شما کنار حوض کوثرم.وقتی که شما بیایید،مردی از شما بگوید:یا رسول الله!من فلانی پسر فلانی هستم و دیگری بگوید:منم فلانی پسر فلانی.من در پاسخ می گویم:نسب شما را شناختم ولی شما بعد از من،حواثی(بدعتها)به وجود آوردید و به قهقری برگشتید"9

و نیز آن حضرت موقعی که در حضورش نام دجال را به میان آوردند،فرمود:"به راستی که من از فتنه ی بعضی از شما بیشتر بیمناکم تا فتنه ی دجال"10

و  آن حضرت فرمود:"برخی از اصحاب من،کسانی هستند که پس از جدا شدن از من،دیگر مرا نمی بینند"11

در احادیثی از این قبیل که شرح آنها به درازا می کشد و جریان آن احادیث در کتاب ها،نزد اصحاب حدیث مشهورتر از آن است که نیازی به دلیل و برهان باشد.علاوه بر اینها،قرآن کریم خود شاهد گفتار ماست. حتی اگر هیچ حدیثی در آن باره نباشد،قرآن کریم در مورد گفته های ما کافی است. خدای سبحان می فرماید:"وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ وَمَن یَنقَلِبْ عَلَىَ عَقِبَیْهِ فَلَن یَضُرَّ اللّهَ شَیْئًا وَسَیَجْزِی اللّهُ الشَّاکِرِینَ"12خدای تعالی از ارتداد قطعی و حتمی ایشان پس از پیامبرش(ص) خبر داده و فرموده است:"وَاتَّقُواْ فِتْنَةً لاَّ تُصِیبَنَّ الَّذِینَ ظَلَمُواْ مِنکُمْ خَآصَّةً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ"13 بدینوسیله خدای سبحان ایشانرا از فتنه ی در دین،بیم داده و اعلام کرده است که آن فتنه همه را فرا می گیرد،مگر آن کسانی که خداوند آن ها را از گناهان مصون داشته و نیز خدای سبحان فرموده است:"الم-أَحَسِبَ النَّاسُ أَن یُتْرَکُوا أَن یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ -وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَلَیَعْلَمَنَّ الْکَاذِبِینَ-أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئَاتِ أَن یَسْبِقُونَا سَاء مَا یَحْکُمُونَ"14 و این آیه مبارکه صراحتِ در خبر از فتنه ی ایشان از روی اختیار و تشخیص اعمال و رفتارشان پس از پیامبر (ص)دارد.

و خدای تعالی می فرماید:"یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ مَن یَرْتَدَّ مِنکُمْ عَن دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ"15  تا آخر آیه، که به خوبی دلالت بر مطلب ما دارد و فرموده است:"أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ أَن لَّن یُخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ"16پس مقصود از آیه همان است که ما گفتیم،اگر ما تا آخرین آخرین آیه ای را که ازآیات قرآن و اخبار صادره از رسول خدا(ص)در این باب وارد است بررسی کنیم،هرآینه سخن گسترده شده و کتاب به درازا می کشد.

در سخن انس بن مالک که می گوید:"رسول خدا (ص)وارد مدینه شد و همه چیز را نورانی کرد و چون آن حضرت از دنیا رفت،همه چیز مدینه را تاریکساخت.ما هنوز از کفن ودفن پیامبر فارغ نشده بودیم و مشغول دفن آن بزرگوار بودیم که دلهایمان منکر(دین او) شد!!"17گواه راستینی است بر آن قوم نسبت به آنچه که بیان کردیم.

با وجود این ما به این سوال کنندهکه به اخبار خلاف قاعده و ضد و نقیضی دل بسته که حکایت آن را قبلا" گفتیم و ثابت کردیم که اصحاب رسول خدا(ص) ،آنهایی که گمان می رود مرتکب گناه نمی شدند و هیچ کار بد نمی کردند،همان ها عثمان بن عفان را محاصرهکردند و گواهی دادند که او از اسلام بیرونشده و او را از رهبری مردم برکنار کردند و خون اورا حلال شمردند و ریختند و هم ایشان بودند که پس از پیمانها و سوگندها ،بیعت با امیرالمومنین (ع) را شکستند و در بصره با او جنگیدند(جنگ جمل) وخون مسلمانان را ریختند و ایشان همان قاسطین (منحرفان از دین)شام بودند سران خارج از دین و ایمان (مارقین) از ایشان بودند تا آنجا که امام عادل با ایشان جنگ کرد و اولاد آنها را به اسیری گرفت و حکم به ارتداد و کفر و ضلالت آنان داد.با این همه اگر تو درباره ی آنجه ما راجع به ایشان گفتیم ،گمان می بری درست گفته ایم ،همین گفته ها در محکومیت تو بس است و اگر نسبت به همه ی ایشان و یا برخی از ایشان بگویی که مرتکب خطا و گناه شده اند،احادیث و دلایل خود را باطل کرده و در هم شکسته ای.

1.مسند احمد228/2 ،سنن ابی داود،214/4،صحیح مسلم1962/4(با اندک تفاوتی)

2.مسند احمد80/1 و 295/2 ،صحیح مسلم1941/4،صحیح بخاری 363/6،سنن دارمی،313/2

3.لسان المیزان:137/2،تفسیر بحر محیط528/5،اعلام الموقعین223/2،کنز العمال199/1 و کشف الخطاء132/1

4.بحار الانوار ج53،صحیح مسلم57/8،مسند احمد511/2،سنن ابن ماجه1322/2 و صحیح بخاری 326/4

5.اعیان الشیعه288/2 به نقل از ابن سعد در کتاب الطبقات الکبری،مسند احمد 489/3 ،مجمع الزوائد24/9 و سنن ابن ماجه3961/1310/2

6.به صحیح مسلم58/1 و بخاری50/9 و مجمع البیان طبرسی 49/9 و ارشاد مفید و همچنین اعیان الشیعه 226/2 مراجعه کنید،مسند احمد230/1،جامع صحیح ترمذی2159/461/4 و 2193/486،سنن ابی داود4686/221/4 و نیز سنن نسائی و دارمی بخشی را نقل کرده است.

7.صحیح بخاری108/6،صحیح مسلم 2194/4 و سنن نسائی117/4

8. مسند احمد 297/6

9.اخبار در این باره فراوان است و عبارتصحیح بخاری(در حدیث حشر روز قیامت)به جای اصحابی "اصیحابی"آمده است،نظیر آن را مفید در کتاب امالی ص 37 به اسناد خود از عایشه ،از قول پیامبر(ص)و مجمع البیان 208/3 از ثعلبی به اسناد خود از ابو هریره نقل کرده اند و در مسند احمد 18/3 آمده و در صفحه 62 نیز قسمتی را نقل کرده است.

10.دجال کسی است که در روایات آمده است،وی در آخرالزمان خروج میکند(بخاری60/9،مسلم195/8...)کنزالعمال28812/322/14

11.امالی مفید ص 38 به اسناد خود ازام سلمه به نقل از پیامبر این حدیث را نقل کرده است و مسند احمد307/6

12.آل عمران/144 :و محمد جز فرستاده‏اى که پیش از او [هم] پیامبرانى [آمده و] گذشتند نیست آیا اگر او بمیرد یا کشته شود از عقیده خود برمى‏گردید و هر کس از عقیده خود بازگردد هرگز هیچ زیانى به خدا نمى‏رساند و به زودى خداوند سپاسگزاران را پاداش مى‏دهد

13.انفال/25:و از فتنه‏اى که تنها به ستمکاران شما نمى‏رسد بترسید و بدانید که خدا سخت‏کیفر است

14.عنکبوت/1-4:آیا مردم پنداشتند که تا گفتند ایمان آوردیم رها مى‏شوند و مورد آزمایش قرار نمى‏گیرند-و به یقین کسانى را که پیش از اینان بودند آزمودیم تا خدا آنان را که راست گفته‏اند معلوم دارد و دروغگویان را [نیز] معلوم دارد-آیا کسانى که کارهاى بد مى‏کنند مى‏پندارند که بر ما پیشى خواهند جست چه بد داورى مى‏کنند

15.مائده /54:اى کسانى که ایمان آورده‏اید هر کس از شما از دین خود برگردد به زودى خدا گروهى [دیگر] را مى‏آورد که آنان را دوست مى‏دارد و آنان [نیز] او را دوست دارند

/ 1 نظر / 12 بازدید
برده ولی آزاد

تقدیم شما از هرآنچه خوبیست[گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل] بر حقیقت تلخ بخندید تا برای خنده مجبور به شنیدن دروغ شیرین نشوید. [گل]